Haapa metsiensuojelun symboliksi

Ikimetsän ystävät ry
Mediatiedote 20.10.2006

Vanhojen metsien suojeluun keskittyvä organisaatio, johon kuuluvat Luonnonperintösäätiö ja sen tukiyhdistys Ikimetsän ystävät ry, on saanut haapa-aiheisen logon.

Logossa on yksi iso puu, joka esittää haapaa. ”Haapa on pohjoisen havumetsävyöhykkeen tärkeimpiä puulajeja, sillä siitä on riippuvainen suuri joukko eliölajeja. Näistä monet ovat uhanalaisia”, kertoo Ikimetsän ystävien puheenjohtaja Panu Kunttu. ”Puu oli logon aiheena luonteva, koska suojelumme kohteena ovat nimenomaan metsät”, Kunttu jatkaa.

Logon on suunnitellut ja piirtänyt arkkitehtiylioppilas Panu Härmävaara. ”Halusin tehdä logosta monimerkityksellisen.” Samalla kun logo muodostaa haavan profiilin, se voidaan nähdä sekä yhdistyksen jäsenten että säätiön suojelemien metsien muodostamana verkostona. ”Innoitus orgaanisen muodon käytöön tässä yhteydessä syntyi vanhan puun pinnalta löytyneistä kirjanpainajan koverrusjäljistä”, Härmävaara kuvailee.

Luonnonperintösäätiö toimii yksityisin lahjoitusvaroin, jotka käytetään lyhentämättömänä vanhojen metsien hankintaan. Säätiö hankkii metsiä pääasiassa Etelä- ja Keski-Suomesta ja hakee niille luonnonsuojelulain mukaisen rauhoituksen. Tähän mennessä säätiön suojelemia metsäalueita on jo 11, joiden yhteispinta-ala on noin 220 hehtaaria. Luonnonperintösäätiön on perustanut kalastaja-kirjailija Pentti Linkola vuonna 1995. Ikimetsän ystävät ry on Luonnonperintösäätiön taloudellinen ja aatteellinen tukiyhdistys, joka on perustettu vuonna 2005. Yhdistyksen jäsenmäärä on noin 500.

Haapa-logo

Lisätietoja:
Logon suunnittelija ja Ikimetsän ystävät ry:n hallituksen jäsen
Panu Härmävaara
panu.harmavaara ( at) tut.fi