Helsingin Metsä 2012 -messut ohi!

Helsingin Metsä 2012 -messut järjestettiin 9. - 11. marraskuuta Helsingin Messukeskuksella Pasilassa. Kyseessä oli vuoden viimeinen suuri tapahtuma Ikimetsän ystäville.

Vierailijoistamme toinen joutui perumaan tulemisensa perjantaina. Harmillisesti koululaiset jäivät vaille tietoa Suomen Luonnonsuojeluliiton Koulumetsät arvoonsa - yhteistyöllä suojelua ja ympäristökasvatusta - hankeesta.

Pidimme kuitenkin viime vuotiseen tapaan "luonnonmetsävisan", johon vastauksensa jätti 121 koululaista. Visaan vastanneiden kesken arvottu paita matkaa nuorelle neidille Helsinkiin. Enemmänkin olisi ollut halukkaita osallistujia, mutta osastollamme olijan ajasta meni toinen siivu vastaillessa yläkoululaisten haastatteluihin. Perjantai olisi siis melkoinen hulina päivä ja messukävijöiden keski-ikä oli hyvin alhainen.

Keski-ikä nousi varsinaisen viikonlopun aikana nykyisen metsääomistavan ikäluokan myötä varsin korkeaksi. Samalla nuorimmat edustajat muuttuivat kärryissään messujen hulinaa ihmetteleviksi perheen pienimmiksi.

Metsän omistajien visaisiin kysymyksiin oli osastollamme lauantaina vastaamassa myös Ekometsätalouden liitto ry:stä Tiina Ojansivu. Metsän omistajien ja vähitellen myös ammattilaisten halu etsiä uusia mahdollisuuksia metsälleen on kasvanut vuosi vuodelta. Tuleva vuosi 2013 tulee näyttämään miten käy valmisteilla olevan metsälain uudistuksen ja metsänhoitoyhdistyslain uudistuksen. Puhumattakaan hyvin ongelmalliselta näyttävän metsien hyönteis- ja sienituhojen torjunta lain.

Vierailijat ovat kojullamme kuitenkin aina mauste ja virkistävä lisä. Tuttuun tapaamme esittelimme ensisijassa Luonnonperintösäätiötä, METSO-ohjelmaa ja WWF:n perintömetsäohjelmaa metsänsä suojelusta kiinnostuneille. Lisäksi myimme Luonnonperintösäätiön piikkiin kirjamessuilta varastoon jääneitä kirjoja ja metsälahjakortteja pois.

Ensi vuonna uudestaan. Yhdistyksemme on jo ilmoittautunut Metsä 2013 -messuille!