Metsä 2011 Metsämessut

Perinteitä noudattaen Ikimetsän ystävät marssivat Helsingin metsämessuille 11. - 13. marraskuuta kertomaan vapaaehtoisista suojelukeinosta ja erityisesti Luonnonperintösäätiöstä. Tänä vuonna osastollamme oli myös erillistä ohjelmaa.

Ohjelma alkoi heti perjantaina luonnonmetsävisalla, jossa kyselimme luonnonmetsän piirteitä monivalintatehtävällä. Oikein vastanneiden kesken arvoimme palkinnoksi haapakorun ja vastanneiden koululaisten kesken paidan. Voittajille ilmoitettiin henkilökohtaisesti.

Lauantaina vierailemaan saapui Ekometsätalouden liiton puheenjohtaja Sakari Hankonen. Hän kertoi kiinnostuneille talousmetsien pehmeämmästä käsittelystä ja sen mahdollisuuksista. Lisää tietoa saat Ekometsätalouden liiton sivuilta tai Sakari Hankoselta (0400 930 643 / sakari.hankonen AT luukku.com).

Uuden ohjelman lisäksi kerroimme vanhaan tapaamme Luonnonperintösäätiön kuulumisia ja mahdollisuuksista suojella kotimaisia metsiä. Kiinnostuneille oli tarjolla myös tietoa METSO-ohjelmasta (Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma).

Vaihtoehtoja etsiviä uusia sekä vanhoja metsänomistajia piisasi. Edellisvuosiin nähden paikalla oli väkeä, jolla oli selvästi jo visio oman metsänsä tulevaisuudelle. Vääjämättömälle päätehakkuulle etsittiin vaihtoehtoja, joita toivattavasti osastoltamme pystyttiin antamaan tiedonjanoa sammuttamaan. Varovaisen arvion mukaan pelkästään lauantaina kojullamme kävi vaihtoehtoja kyselemässä 30 metsänomistajaa.

TIedotuksen tarve on edelleen valtava, joten Ikimetsän ystävät ry on matkalla vuoden 2012 metsämessuille muiden tapahtumien ohella.