Ilta metsärunouden parissa

Aarniometsistä avohakkuisiin; metsät herättävät monenlaisia tunteita meidän jokaisen sisimmässä. Ikimetsän ystävien yhtenä tehtävänä onkin tuoda tunnetuksi metsien kulttuurista ja sosiaalista merkitystä suomalaisille.

Viime keväänä Ikimetsän ystävien aktiivien keskuudessa nousi innostus lähestyä aihetta tällä kertaa runouden näkökulmasta ja torstaina 15.3.2012 nuo suunnitelmat vihdoin realisoituivat metsä-aiheisena lavarunousklubina Cafe Mascotissa, Helsingin Kalliossa. Poetry Jam -ilta toteutui yhteistyössä Helsinki Poetry Connectionin, Luonto-Liiton metsäryhmän, Nuoren Voiman Liiton sekä Helsingin kulttuurikeskuksen kanssa.

Risto Rasa. Kuva: Sara Vallioja

Jouni Tossavainen avasi upean illan käymällä runojensa kautta läpi luontoyhteytensä historiaa. Seuraavana yleisö hiljentyi kuulemaan ennennäkemättömällä hartaudella harvoin esiintyvän luontorunouden klassikon Risto Rasan (kuvassa) sanoja. Pauliina Haasjoki vuorostaan haastoi tuoreimman kokoelmansa runoissa luonnon määritelmää.

Runoilijoiden esitysten välissä saatiin kuulla Ikimetsän ystävien sekä Luonto-Liiton metsäryhmän toiminnasta. Halukkaat saattoivat tutustua metsänsuojelutoimintaan tarkemmin myös pienellä ständillä. Illan musiikillisesta annista vastasivat Absoluuttisesta Nollapisteestäkin tuttu Tommi Liimatta sekä vuoden 2003 räpin suomenmestari Edorf. Ilta huipentui suosittuun avomikki-osioon, jossa kuka tahansa yleisöstä saattoi nousta lavalle lausumaan omia runojaan. Innokkaita esiintyjiä riitti jonoksi asti ja illan metsä-aihe oli otettu hyvin huomioon.

Ilta oli kaikkiaan erinomaisen onnistunut ja ehdoton yleisömenestys. Tätä inspiroivaa tapaa tuoda runouden ja metsien ystävät yhteen saakin mielellään kopioida myös muualla Suomessa. Yhteistyö Helsinki Poetry Connectionin vakiintuneiden Poetry Jam -iltamien kanssa mahdollisti näinkin suuren mittakaavan tapahtuman, mutta mikään ei estä järjestämästä Ikimetsän ystävien jäsenien voimin pienempiä runo-iltoja metsien kunniaksi. Allekirjoittanut antaa mielellään kykynsä mukaan neuvoja metsäruno-tapahtumaa suunnittelevalle.

Kristiina Tiainen
ktiainen (at) gmail.com