VELJENI KOTKA - tanssiesitys Tampereella

”Me tulemme valosta ja olemme matkalla maahan. Olemme kadottaneet valomme vain löytääksemme sen uudestaan.”

Veljeni Kotka on tamperelaisen Hanna-Maarit Kohtamäen ja työryhmän rakentama esitys, joka on mahdollista nähdä Sampolassa 23.4.2011. Esitys kertoo ihmisestä ja ihmisen suhteesta luontoon. Se on tanssinäytös, johon yhdistyvät naamiot ja kuvallinen ilmaisu shamanistisen symboliikan kautta. Esityksen tuotto lahjoitetaan kokonaisuudessaan Luonnonperintösäätiölle.

Emme ole erillisiä luonnosta. Maa muuttuu, ja me muutumme sen kanssa. Äiti Maa ja me ihmiset voimme löytää itsemme ja suhteemme toisiimme uudelleen. Vanhat roolit voidaan riisua pois. Uudet ulottuvuudet odottavat syntymistään meissä. Voimme itse valita, suhtaudummeko muutoksiin pelolla vai rakkaudella, Kohtamäki sanoo.

Työryhmä:

• Hanna-Maarit Kohtamäki, alkuperäisidea ja kokonaisuus, koreografia ja tanssi
  •  Merja Nykänen, naamioroolit
    Monna Laaksonen, taiteellinen toteutus (naamiot)
  • Kirsi Mikola, taiteellinen toteutus (kuvien käsittely, juliste)
  • Petri Pentikäinen ja Osmo Someroja, perkussiot
    Pekka Jaakkola, äänen käsittely
  • Minna Murkka, tuottaja

Hanna-Maarit Kohtamäki on koulutukseltaan musiikin maisteri. Hän on opiskellut useita tanssin lajeja ja kehonkäyttötekniikoita, mm. itämaista tanssia (raqs sharqia)ja flamencoa, modernia tanssia, kontakti-improvisaatiota ja Hilal-tanssia. Hänellä on kokemusta yhteistyöstä elävän musiikin kanssa jo vuosien ajalta. Tanssihelmi - Kokonaisvaltaisen tanssin koulu hänellä on ollut vuodesta 1999.

Tässä esityksessä yhdistyy koko tanssijan historiani. Kokonaisvaltaisuus, vahvat tunnelmat, vaikutteet eri tanssilajeista, syvä yhteys musiikkiin ja improvisaatio ovat keskeisellä sijalla. Haluan tanssillani paitsi tarjota elämyksiä myös välittää syvällistä sanomaa. Haluan kertoa vaikeistakin asioista kauneuden ja myötätunnon sävyttämänä. sityksessä ”tanssii” Äiti Maa, mutta samalla se on myös henkilökohtainen eheytymistarina, Kohtamäki kertoo.

Työryhmän jäsenille ei makseta palkkioita ja näytöksen materiaaleissa pyritään hyödyntämään kierrätystä niin pitkälle kuin mahdollista. Esitys nähdään Tampereella Sampolan juhlasalissa pääsiäislauantaina 23.4.2011 klo 18. Tulemalla esitykseen voit antaa panoksesi suomalaisen metsän hyväksi!

Liput: 15/20/30€

(15€ opiskelija, eläkeläinen, työtön, lapset ja nuoret alle 16v, 30€ ”Metsän ystävän lippu”, vapaaehtoinen) Varaukset numerosta 040 738327.

Ennakko 1.4. alkaen kasvisravintola Gopal, Ilmarinkatu 16.

Yhteistyössä:
Kansan Kulttuuri Yhdistys ry
Ikimetsän Ystävät ry
Kasvisravintola Gopal
Tanssihelmi
Tampere-talo tekniset palvelut

Lisätietoja antaa Hanna-Maarit Kohtamäki, puh. 044 5612417, virsikannel@hotmail.com