Lahjavinkki: Anna ystävällesi pala ikimetsää!

Ikimetsän ystävät ry
Mediatiedote 21.12.2005
Lahjavinkki: Anna ystävällesi pala ikimetsää!

Kauppojen tavarapaljouden keskellä moni miettii, että haluaisi muistaa läheistään jollakin ainutlaatuisemmalla lahjalla kuin pyjamalla tai hajuvedellä. Luonnonperintösäätiön tukiyhdistys Ikimetsän ystävät ry. on juuri alkanut tarjota palvelua, jonka kautta ystävälle voi antaa ikimuistoisen, ikuisesti säilyvän lahjan: kappaleen Suomen alkuperäistä metsäluontoa.

Luonnonperintösäätiö (perustettu 1995) hankkii lahjoitusvaroin suojeltavaksi luonnoltaan arvokkaita vanhoja metsiä erityisesti Etelä-Suomesta. Joulukuuhun 2005 mennessä säätiö on onnistunut tuomaan rauhoituksen piiriin kymmenen metsäaluetta maamme eteläpuoliskosta. Tammikuussa 2005 Luonnonperintösäätiölle perustettiin tukiyhdistys Ikimetsän ystävät ry, jonka tehtävänä on edistää varainhankintaa metsiensuojeluun. Tätä tarkoitusta varten tukiyhdistys on nyt kehittänyt lahjakirjan, jonka avulla kuka tahansa pystyy osallistumaan metsiensuojelun rahoittamiseen. Osallistumisen tulokset ovat
konkreettiset: lahjakirjassa kerrotaan, minkä kokoinen metsäala lahjoituksella saadaan suojeltua. Vastaavaa palvelua ei Suomessa ole aiemmin ollut.

Käytännössä toimitaan siten, että lahjan antaja maksaa Luonnonperintösäätiön tilille itse valitsemansa summan (ei alarajaa). Sen jälkeen hän tulostaa Ikimetsän ystävät ry:n nettisivuilta tyylikkään lahjakirjan, diplomin, jonka hän voi luovuttaa lahjan vastaanottajalle. Lahjakirjassa vastaanottajalle ilmoitetaan, minkä kokoinen kappale metsää hänen nimissään on hankittu suojeltavaksi. Ikimetsän ystävät ry:n nettisivuilla on taulukko, jossa kerrotaan, minkä verran metsää kullakin rahamäärällä saadaan ostettua. Esimerkiksi viidellä eurolla saa 10 neliömetriä, 50 eurolla 100 neliömetriä (aarin) ja 100 eurolla 200 neliömetriä (kaksi aaria).

Kaikki Luonnonperintösäätiölle annetut lahjoitukset käytetään lyhentämättöminä
luonnonsuojelullisesti arvokkaiden metsien ostoon. Hankituille alueille haetaan välittömästi luonnonsuojelulain mukainen rauhoitus.

Lahjakirjaan voi tutustua osoitteessa www.ikimetsanystavat.fi.

Lisätietoja lahjakirjasta: Panu Kunttu, Ikimetsän ystävät ry:n puheenjohtaja, p. 0400-
010885, www.ikimetsanystavat.fi

Lisätietoja Luonnonperintösäätiöstä: säätiön asiainhoitaja Anneli Jussila, p. 03-6122577 ja 040-5863950, anneli.jussila@pp.inet.fi, www.luonnonperintosaatio.fi

LiiteKoko