Harri Kuokkanen on Ikimetsän ystävät ry:n uusi puheenjohtaja

Uusi puheenjohtaja Harri Kuokkanen. Kuva: Mari Lukkari
Ikimetsän ystävät ry:n puheenjohtajaksi on valittu 23-vuotias Harri Kuokkanen Helsingistä. Etelä-Karjalan Joutsenosta kotoisin oleva Kuokkanen opiskelee matematiikkaa Jyväskylän yliopistossa.

Ikimetsän ystävien lisäksi Luonto-Liitossa ja Vihreässä Elämänsuojelun Liitossa toimiva Kuokkanen näkee luonnonsuojelun perusvoimina huolen ja rakkauden:

- Kyse on pohjimmiltaan arvoista, elämän kunnioittamisesta. Metsäluonto lukemattomine lajeineen on alkuperäisen luonnon rajun vähenemisen myötä umpikujassa. Moni laji sinnittelee viimeisillä luonnontilaisilla metsäsaarekkeilla, jatkuvassa vaarassa hävitä niiltäkin. Jokainen hakattu luonnonmetsä on korvaamaton menetys, lisänaula uhanalaisten lajien arkkuun, Kuokkanen kuvailee.

- Samoin alkuperäinen luonto on myös osa alkuperäistä kulttuuria, omien juuriemme tiedostamisen lähtökohta. Kyse on jokaisen elollisen, ihmisen siinä kuin muidenkin, yhteisestä perinnöstä: luonnonperinnöstä. Ikimetsien suojeleminen on siten myös ihmisen ja tulevien sukupolvien kunnioittamista, Kuokkanen jatkaa.

- Toivon, että puheenjohtajakauteni aikana Ikimetsän ystävien jäsenmäärä jatkaa kasvuaan, tieto metsien tilasta ja -suojelusta leviää ja avullamme Luonnonperintösäätiö saisi hankittua yhä uusia suojelualueita, Kuokkanen tiivistää.

Ikimetsän ystävät ry on Luonnonperintösäätiön tukiyhdistys, jossa on yli 800 jäsentä. Yhdistys edistää metsiensuojelua tekemällä tunnetuksi metsien ekologista ja kulttuurista merkitystä sekä etsimällä rauhoitettavaksi sopivia vanhoja metsiä. Lisäksi Ikimetsän ystävät ry tarjoaa kansalaisille mahdollisuuksia osallistua metsäluonnon turvaamiseen omalla taloudellisella panoksella. Yhdistys on esimerkiksi luonut lahjakirjapalvelun, jonka kautta voi ostaa vaikkapa ystävälle lahjaksi palan suojeltua metsää.

Ikimetsän ystävät ry:n tukee Luonnonperintösäätiötä (perustettu vuonna 1995), joka hankkii luonnoltaan arvokkaita vanhoja metsiä suojeltavaksi. Säätiö ostaa metsät lahjoitusvaroin. Vuoteen 2009 mennessä säätiö on onnistunut suojelemaan 16 metsäaluetta, yhteensä noin 300 hehtaaria. Metsäkauppoja säätiö tekee lähinnä yksityisten metsänomistajien kanssa.

Ikimetsän ystävät ry:n ja Luonnonperintösäätiön yhteinen tavoite on kohentaa Suomen heikkoa metsiensuojelutilannetta: koko maassa metsistä on suojeltu keskimäärin 4,5 prosenttia, maan eteläpuoliskossa vain pari prosenttia.

Lisätietoja:

Mikko Sorjanen, sihteeri, p. 044-2164659, s-posti: info(at)ikimetsanystavat.fi

Harri Kuokkanen, puheenjohtaja, p. 040-7517079, s-posti: harrikuokkanen(at)hotmail.com

www.ikimetsanystavat.fi
www.luonnonperintosaatio.fi