METSÄSTÄ HYVÄÄ - Vaihtoehtoiset metsänhoitotavat ja metsiensuojelu seminaari

Metsässä liikkuvia luonnonystäviä ja yhä useampaa metsäomistajaa askarruttavat yksipuoliset metsänhoitoratkaisut. Avohakkuille toivotaan vaihtoehtoja. Tutkimustieto avaa uusia näkymiä metsien dynamiikkaan ja tarjoaa tietoa ekologisesti ja taloudellisesti kestävästä metsänhoidosta.
Lisäksi valtio tarjoaa Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelman (METSO 2008–2016) kautta varoja, joilla lajistoltaan monipuolisia metsäkohteita suojellaan. Metsien monimuotoisuuden vaaliminen ja metsien suojelu auttavat vastaamaan moniin aikamme ympäristöhaasteisiin sekä lisäävät ihmisten terveyttä ja elinympäristömme hyvinvointia.

Pirkanmaan luonnonsuojelupiiri järjestää aihetta käsittelevän yleisölle avoimen seminaarin torstaina 17. maaliskuuta 2011 klo 12-16 Vanhan kirjastotalon Musiikkisalissa Tampereella (Keskustori 4, toinen kerros).

Seminaarin ohjelma

Klo 12.00 Miten metsämme ovat muuttuneet ja minne tulisi seuraavaksi suunnistaa?
Risto Sulkava, puheenjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto

Klo 12.45 Vaihtoehtoiset metsänhoitotavat – jatkuvan kasvatuksen taloudelliset vaikutukset Olli Tahvonen, professori, Helsingin yliopisto

Klo 13.45 Kahvitarjoilu

Klo 14.15 METSO-ohjelman tarjoamat suojelumahdollisuudet Kimmo Syrjänen, projektipäällikko, Suomen ympäristökeskus

Klo 15.00 Metsä hoitaa mieltä – luontoympäristö ja psyykkinen hyvinvointi Kirsi Salonen, psykologi

Klo 15.45 Yhteenveto

Klo 16.00 Tilaisuus päättyy

Alustusten yhteydessä on tilaisuus esittää puhujille kysymyksiä ja kommentteja. Seminaaritilassa on lisäksi järjestöjen ja muiden tahojen infopisteitä, joista saa materiaalia ja neuvontaa vaihtoehtoisesta metsänkäsittelystä sekä metsiensuojelusta. Seminaarin puheenjohtajana toimii ympäristötoimittaja Ismo Tuormaa.

Pyydämme tarjoilun vuoksi ilmoittamaan osallistumisestanne torstaihin 10.3. mennessä Johanna Vehkaselle: johanna.vehkanen@gmail.com, p. 040 535 5731.

Muistathan kertoa mahdolliset ruoka-aineallergiat ilmoittautumisen yhteydessä. Tilaisuus on kahvitarjoiluineen ilmainen.

Ikimetsän ystävät ry osallistuu myös seminaariin.

Tervetuloa!